Listing 1 - 10 of 640 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie biedt studenten een uitgebreid overzicht van de biologische, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook de persoonlijkheidsontwikkeling komt aan bod: van het temperament van het jonge kind tot aan de identiteitsvorming van de adolescent. Ieder hoofdstuk behandelt een specifiek onderwerp in de ontwikkelingsfasen van de verschillende leeftijdsgroepen. Ook maakt elk hoofdstuk een uitstapje naar de afwijkende ontwikkeling, zodat ook veel voorkomende ontwikkelingsproblemen als ADHD en autisme aan bod komen. Aan deze vernieuwde, zevende editie van Ontwikkelingspsychologie is een hoofdstuk toegevoegd over de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. Het hoofdstuk behandelt ook de seksuele ontwikkeling van LHBTI-jongeren. Zeer actuele thema's als seksuele oriëntatie, genderidentiteit, genderdysforie, transseksualiteit en interseksualiteit worden helder uiteengezet. Aan het laatste hoofdstuk is een paragraaf toegevoegd over opvoedingsopgaven. Hierin worden de ontwikkelingsopgaven gekoppeld aan de taken die er liggen voor de ouders/verzorgers om een opvoedingsklimaat te creëren waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Alle toevoegingen aan deze editie zijn tot stand gekomen in overleg en samenwerking met verschillende docenten werkzaam in het hbo, bij opleidingen als Social Work, Pedagogiek en de pabo. Ontwikkelingspsychologie is speciaal geschreven voor opleidingen zoals de pabo, Social Work, Pedagogiek en Orthopedagogiek. De online omgeving bij dit boek biedt extra ondersteuning voor studenten en docenten zoals toetsvragen met feedback, samenvattingen per hoofdstuk en videofragmenten van kinderen in ontwikkeling. Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Developmental psychology --- Psychology --- ontwikkelingspsychologie --- bejaardenpsychologie
Choose an application
De menselijke levensloop is een boeiend gegeven. Maar net als het spannend wordt, als de jonge mens klaar is om de wereld in te gaan, houdt de wetenschappelijke interesse op. Dit boek beschrijft de totale menselijke levensloop, van pasgeborene over adolescent en volwassene tot en met de hoogbejaarde, en niet alleen de levensloop van het individu, maar ook die van partner en gezin. De mens maakt kennis met een wereld die voor hem geconstrueerd is. Hij neemt afscheid van een wereld waarin hijzelf een nieuwe constructie achterlaat. Elke bouwsteen die hij gebruikt is onderworpen aan universele regels. De constructie die hij daarmee ontwerpt vormt echter een hoogst individuele biografie. De constructieve spanning tussen individualiteit en universaliteit tekent de menselijke levensloop.Dit boek is een werkinstrument: het biedt de lezer een synthese van ruim 100 jaar wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van het individu. Het stelt vragen bij het mens- en wereldbeeld in de levenslooppsychologie. Het peilt naar het reflectievermogen van de lezer t.a.v. persoonlijke levenservaringen. Het daagt de lezer uit om de menselijke levensloop te percipiëren als een blijvend groeiproces tot en mét het laatste afscheid
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Levensloop --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Ontwikkelingspsychologie --- 416 --- 094393.jpg --- psychologie --- 159.98 --- 159.9 --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- ontwikkelingsbiologie --- levensloopmodellen --- Levenskwaliteit --- Fysiologie --- Psychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Developmental psychology. --- Ontwikkelingspsychologie --- Handboeken en inleidingen. --- Developmental psychology --- #PEDA *P 4 --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 159.9 --- Psychologie --- Handboeken --- Man --- Volwassene
Choose an application
1. Object en methoden van de ontwikkelingspsychologie 2. De prenatale periode en het eerste levensjaar 3. Het kind tussen het eerste en het vierde levensjaar 4. Kleuter en schoolkind 5. Jaren der jeugd I : lichamelijke en psychosociale ontwikkeling 6. Jaren der jeugd II : op de grens van jong-volwassenheid 7. De volwassen en oudere mens 8. Problemen en stoornissen in de ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie. --- Adolescenten. --- Baby's. --- Kinderen. --- Ouderen. --- Peuters. --- ontwikkelingspsychologie --- #PBIB:2001.2 --- #PBIB:gift 2001 --- 416.1 ) * JEUGDPSYCHOLOGIE
Choose an application
Drs. P.C.B. de JagerVanuit een holistische visie wordt beschreven hoe een kind informatie en overige prikkels ontvangt en verwerkt. Als er hierbij iets misgaat, kan dat gevolgen hebben voor het totale functioneren van het kind op het sociale, emotionele en fysieke vlak. Na inleidende hoofdstukken over het jonge kind en de bouwstenen in hun ontwikkelingsproces wordt onder andere ingegaan op thema's als veiligheid, gevoelens en emoties, immuunsysteem, voeding, gevoeligheid, zuurstof, aanleg en erfelijkheid en gedrag. De verhalen van ouders en kinderen uit de praktijk van de schrijver voor kindertherapie zijn richtinggevend voor de behandelde onderwerpen geweest. Een helder geschreven boek met veel praktisch bruikbare adviezen om kinderen evenwichtig te laten opgroeien; voor ouders en opvoeders.© NBD Biblion
ontwikkelingspsychologie --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- psychodiagnostiek --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Opvoeding ; kinderen --- opvoeding --- 37 --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Opvoeding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Kinderen begeleiden en stimuleren is boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomende) leerkracht dan ook essentieel.Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De tekst is deels gebaseerd op het succesvolle boek 'De ontwikkeling van het kind' van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op lichamelijk, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Bij elke leeftijdsfase is in de herziene vierde druk de toenemende invloed van multimedia beschreven.Actuele onderwerpen als genderontwikkeling, hersenontwikkeling, neurocognitieve ontwikkeling, mindset en een andere kijk op ontwikkelingspsychologen komen aan de orde. In deze vierde druk is de hechtingstheorie van Bowbly opnieuw opgenomen op uitdrukkelijk verzoek van docenten ontwikkelingspsychologie die het boek in hun opleiding gebruiken.Ten slotte biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die meer inzicht biedt in het eigen functioneren als leerkracht met kinderen. Ook de reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekend boek voor pabo-studenten, en ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die in het basisonderwijs werken.(Bron: http://webwinkel.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=5185-0)
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Onderwijspsychologie --- Leerpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- 416.1
Choose an application
Hoe ontwikkelt het brein van kinderen en pubers zich, en welke processen spelen daarbij een rol? Waarom zijn intense vriendschappen met leeftijdgenoten zo belangrijk voor tieners? Hoe komt het dat tieners gemakkelijker buitensporige risico?s nemen? En waarom ontstaan veel psychische stoornissen al tijdens de puberteit? Veelbekroond neurowetenschapper Sarah-Jayne Blakemore beschrijft de nieuwste wetenschappelijke inzichten in het tienerbrein. Ze laat zien hoe het tienerbrein zich ontwikkelt, hoe die ontwikkeling ons gedrag beïnvloedt en welke factoren uiteindelijk bepalen wie we worden. De adolescentie is een periode van kwetsbaarheid, maar ook van enorme creativiteit. In die fase van onze ontwikkeling leggen we de basis voor ons zelfbewustzijn en vinden we onszelf uit. Dit boek is een must voor iedereen die wil begrijpen wat er omgaat in tieners en jongeren en waarom ze zich gedragen zoals ze doen. Winnaar van de Royal Society Insight Investment Science Book Prize 2018?Boeiend en interessant (...) Door het lezen van dit boek begrijp je je kinderen en je vroegere zelf beter.? ? The Times ?Verfrissend en geruststellend luchtig en helder in toon en aanpak (...) een leuk, toegankelijk en inzichtelijk boek van een auteur die aan de top staat van haar vakgebied.? ? The Lancet (Bron: https://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057125140/Het-geheime-leven-van-het-tienerbrein/)
neurologie --- 61 --- Developmental psychology --- adolescenten --- jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- neuropsychologie --- Pubertijd --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Pubers --- Adolescenten --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Hersenontwikkeling --- Hersenontwikkeling. --- Puberteit. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Adolescentie. --- Jongeren. --- hersenen --- tieners --- Puber --- Adolescent --- Jongere
Listing 1 - 10 of 640 | << page >> |
Sort by
|